1
آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
2
آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد/ دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0
چکیده
آموزش و تدریس، امری حساس و دشوار است که معلم میتواند با استفاده از تکنولوژیهای آموزشی و امکانات مناسب، آن را به یک فعالیت دلخواه و مورد علاقۀ دانشآموزان مبدل کند؛ به گونهای که میزان یادگیری فراگیران را نیز چند برابر کند. یکی از درسهای مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران، درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است و هر زمان که معلمان تاریخ، مهارتهای لازم را برای کاربرد فناوریهای نوین داشته باشند، میتوانند بر میزان یادگیری دانشآموزان، اثرگذار باشند. یکی از رویکردهای آموزشی نوین که ریشه در فلسفۀ ساختن گرایی دارد، نقشۀ مفهومی است. هدف ما از نگارش این مقاله، آشنا کردن معلمان با نرم افزار iMindMapاست. این نرمافزار با تکیه بر نقشۀ مفهومی، تاثیر بسزایی در تدریس محتوای تاریخ بهویژه آموزش سلسلههای تاریخی ایران خواهد داشت. همچنین استفاده از این روش، باعث یادگیری عمیق و مؤثر فراگیران خواهد شد. بدین منظور پس از توضیح این نرمافزار و بیان امکاناتش برای مثال، سه نمونۀ اجرایی برای آموزش سلسلههای سه قوم آریاییها، سلجوقیان و صفویان از کتاب مطالعات اجتماعی پایههای هفتم، هشتم و نهم آورده شده است.
شمس الدین قطرم, فائزه, & منصوری خسروی, هانیه. (1402). بررسی کاربرد فناوریهای نوین در آموزش سلسلههای حکمرانی در تاریخ ایران (با تأکید بر نرمافزار iMindMap).. پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), 39-57. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0
MLA
فائزه شمس الدین قطرم; هانیه منصوری خسروی. "بررسی کاربرد فناوریهای نوین در آموزش سلسلههای حکمرانی در تاریخ ایران (با تأکید بر نرمافزار iMindMap).", پژوهش در آموزش تاریخ, 4, 2, 1402, 39-57. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0
HARVARD
شمس الدین قطرم, فائزه, منصوری خسروی, هانیه. (1402). 'بررسی کاربرد فناوریهای نوین در آموزش سلسلههای حکمرانی در تاریخ ایران (با تأکید بر نرمافزار iMindMap).', پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), pp. 39-57. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0
VANCOUVER
شمس الدین قطرم, فائزه, منصوری خسروی, هانیه. بررسی کاربرد فناوریهای نوین در آموزش سلسلههای حکمرانی در تاریخ ایران (با تأکید بر نرمافزار iMindMap).. پژوهش در آموزش تاریخ, 1402; 4(2): 39-57. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0