بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در آموزش سلسله‌های حکمرانی در تاریخ ایران (با تأکید بر نرم‌افزار iMindMap).

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

2 آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد/ دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

20.1001.1.28211014.1402.4.2.3.0

چکیده

آموزش و تدریس، امری حساس و دشوار است که معلم می­تواند با استفاده از تکنولوژی­های آموزشی و امکانات مناسب، آن را به یک فعالیت دلخواه و مورد علاقۀ دانش­آموزان مبدل کند؛ به گونه­ای که میزان یادگیری فراگیران را نیز چند برابر کند. یکی از درس­های مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران، درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است و هر زمان که معلمان تاریخ، مهارت­های لازم را برای کاربرد فناوری­های نوین داشته باشند، می­توانند بر میزان یادگیری دانش­آموزان، اثرگذار باشند. یکی از رویکردهای آموزشی نوین که ریشه در فلسفۀ ساختن گرایی دارد، نقشۀ مفهومی است. هدف ما از نگارش این مقاله، آشنا کردن معلمان با نرم افزار  iMindMapاست. این نرم­افزار با تکیه بر نقشۀ مفهومی، تاثیر بسزایی در تدریس محتوای تاریخ به­ویژه آموزش سلسله­های تاریخی ایران خواهد داشت. همچنین استفاده از این روش، باعث یادگیری عمیق و مؤثر  فراگیران خواهد شد. بدین منظور پس از توضیح این نرم­افزار و بیان امکاناتش برای مثال، سه نمونۀ اجرایی برای آموزش سلسله­های سه قوم آریایی­ها، سلجوقیان و صفویان از کتاب مطالعات اجتماعی پایه­های هفتم، هشتم و نهم آورده شده است.

کلیدواژه‌ها