1
دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی آموزش مطالعات اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان البرز
چکیده
امروزه بیش از هر زمان دیگری لزوم توجه به دروس مرتبط با آموزش تاریخ در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی بیشاز پیش احساس میشود. در این بین، گرایش به استفاده از سناریوهای مختلف در روشهای تدریس بهعنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد. برخلاف روشهای سنّتی تدریس تاریخ، در روشهای تأملمحور که با محوریت مباحثه شکل میپذیرد، اطلاعات به صورت مستقیم انتقال داده نمیشوند، بلکه افراد طی مراحلی به تفکّر واداشته شده و در هر مرحله از آموزش به کشف مسئله یا حل مشکل هدایت میشوند. در این راستا نظریات بازسازی اجتماعی در آموزش با تأکید بر لزوم اصلاح و توسعه زندگی اجتماعی با تکیه بر فضایی باز مشارکتی و آزادانه نظرات و عقاید خود را مطرح میسازد تا اقدام به شکلگیری و بسط تفکّر انتقادی در دانشآموزان نماید. در پاسخ به سؤال مقاله که نقش آموزش مباحثه محور تاریخ در رشد تفکّر انتقادی بر اساس مؤلفههای موجود در نظریات بازسازی چیست، صحت فرضیه تأثیرات به کاربردن روش تدریس مباحثه محور دروس تاریخی در رشد تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازیگرایی اجتماعی مورد تایید قرار میگیرد. بر این اساس یاقته مقاله با استفاده از روش توصیفی از نوع کیفی، تحلیلی و با استمداد از نمونهگیری هدفمند در بهرهگیری از نظرات خبرگان و اساتید حوزه تاریخ و علوم اجتماعی در قالب جامعه آماری نخبگانی نشان میدهد که تدریس مباحثه محور دروس تاریخی، در افزایش تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازی نقش مهمی را ایفا مینماید.
جلیلیان, سجاد, & امامی, امیر حسین. (1400). تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازیگرایی. پژوهش در آموزش تاریخ, 2(4), 49-67.
MLA
سجاد جلیلیان; امیر حسین امامی. "تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازیگرایی", پژوهش در آموزش تاریخ, 2, 4, 1400, 49-67.
HARVARD
جلیلیان, سجاد, امامی, امیر حسین. (1400). 'تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازیگرایی', پژوهش در آموزش تاریخ, 2(4), pp. 49-67.
VANCOUVER
جلیلیان, سجاد, امامی, امیر حسین. تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازیگرایی. پژوهش در آموزش تاریخ, 1400; 2(4): 49-67.