بازتاب اخبارها کُردها در منازعات صفوی و عثمانی‌ مطالعه موردی: کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم(متوسطه اول) در مدارس ایران و اقلیم کردستان عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

10.48310/rhe.2025.16068.1144

چکیده

با حاکمیت یافتن صفوی، رقابت‌های دینی – مذهبی و مناقشات سرزمینی که حاصل توسعه‌طلبی عثمانی‌ها بود، سبب بروز جنگ‌ها و کشمکش‌هایی شد. در این میان نقش کُردهای ساکن در جغرافیای این رقابت‌ها حائز اهمیت است و اینکه در مناقشات میان حکومت‌های صفوی و عثمانی، کُردها چه مواضعی اتخاذ و دلایل همکاری یا موضع گیری آنها در مواجهه با این دو قدرت چگونه بوده مسئله مهمی است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با بهره مندی از روش توصیفی – تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب درسی منتخب به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که موقعیت سیاسی کُردها در جنگ چالدران تا چه میزان در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم( متوسطه اول) -بخش تاریخ- که در مدارس ایران و اقلیم کردستان عراق تدریس می‌شود، مورد توجه و اخبار آن بازتاب یافته است؟ نتایج این پژوهش نشان داد انعکاس اخبار حضور کرُدها در پهنه تاریخ و در متون درسی، بیانگر دستیابی دست اندرکاران نهادهای آموزشی اقلیم کردستان به مقاصد سیاسی است تا آگاهی بخش به دانش آموزان و بازکردن افق جدیدی پیش روی آنها؛ این در حالی است که در تاریخ ایران موضوع کلی هویت ایرانی به دور از تفکیک قومتی مطرح می باشد و همین امر سبب گردیده در کتاب مطالعات اجتماعی که در مدارس ایران تدریس می شود هیچ گونه اشاره ای به نقش کُردها در این جنگ نشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات