آموزش عمیق‌تر تاریخ از طریق مطالعۀ زمینه‌های اجتماعی: بازشناسی نقش بنیان‌های تربیت اخلاقی در بزنگاه‌های تاریخی در سرزمین چین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/rhe.2025.21289.1182

چکیده

پیشینه و اهداف:آموزش تاریخ مرهون شناسایی دقیق در بزنگاه‌های تاریخی و نقش شرایط اجتماعی و فرهنگی است. با توجه به نقش جامعه‌ی چینی در توازن معادلات جهانی و جایگاه فرهنگی آن در منطقه‌ی جغرافیایی شرق آسیا، این مقاله بر آموزش اخلاق چینی تمرکز یافته و بر آن است که مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در این جامعه را به‌طور کیفی مورد پژوهش قرار دهد. روش‌ها‌:این تحقیق، بنا بر ضرورت‌ها و الزامات پژوهشی، از روش کیفی و مشخصاً از روش مطالعه‌ی کتابخانه‌ای بهره‌مند شده است. یافته‌ها: جامعه‌ی چینی میراث‌دار ذخایر فرهنگی و اخلاقیِ ویژه‌ای است که از آموزه‌های باستانی خود یعنی تعالیم کنفوسیوس نشأت گرفته است. تأکید بر ملاک‌های شایستگی، تلاش، تقدیس خانواده، و محترم‌شمردن سلسله مراتب حکومتی ویژگی‌هایی هستند که این جامعه را برای انواع اقدامات و اصلاحات دولتی آماده کرده از بحران‌های بسیار جدی عبور داده است. نتیجه‌گیری: در آموزش تاریخ، پژوهش و شناخت شرایط اجتماعیِ جوامع در بزنگاه‌های تاریخی بسیار ضروری است. این‌که چگونه جوامع انسانی مسیرهای مختلفی را طی کرده‌اند، دارای دلالت‌های تاریخی هستند که مبینِ شرایط امروز، اعم از ثبات، پویایی و اضمحلال آن‌ها است. این جامعه، امروزه منظومه‌ای از اضداد را در خود می‌پروراند و هنرمندانه از تمامی تجربه‌ها و رویدادهای تاریخی استفاده می‌کند و در اصلاحات آموزشی لحاظ می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات