این پژوهش به بررسی چالشها و فرصتهای نوآوری در آموزش تاریخ با رویکرد بومیسازی در جوامع اسلامی میپردازد. با توجه به ناهمخوانی روشهای آموزشی رایج با ارزشهای اسلامی و پیامدهای هویتی آن، این مطالعه ضرورت بازنگری در شیوههای تدریس تاریخ را مورد تأکید قرارمیدهد. روشهای پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و تحلیل محتوای اسنادی انجامشده و دادهها از طریق بررسی منابع کتابخانهای و مقالات معتبر گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد که تلفیق روشهای نوین مانند یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، ضمن افزایش اثربخشی آموزشی، به حفظ هویت فرهنگی دانشآموزان کمک میکند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بومیسازی محتوای تاریخی با تأکید بر میراث تمدن اسلامی و استفاده از فناوریهای آموزشی سازگار با فرهنگ اسلامی میتواند چالشهای موجود را کاهش دهد. این مطالعه پیشنهاد میکند که نظامهای آموزشی با بهکارگیری راهبردهایی مانند آموزش شخصیسازی شده، روشهای خلاقانه و ارزیابی جامع در چارچوب ارزشهای اسلامی، زمینه را برای پرورش نسلی پویا و متعهد فراهم کنند. محدودیت اصلی تحقیق، کمبود منابع معتبر در زمینه الگوهای بومی آموزش تاریخ است که لزوم انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه را نشان میدهد.
رهبری, عباس . (1404). بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی.. پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), 103-119. doi: 10.48310/rhe.2025.4373
MLA
رهبری, عباس . "بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی.", پژوهش در آموزش تاریخ, 5, 3, 1404, 103-119. doi: 10.48310/rhe.2025.4373
HARVARD
رهبری, عباس. (1404). 'بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی.', پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), pp. 103-119. doi: 10.48310/rhe.2025.4373
CHICAGO
عباس رهبری, "بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی.," پژوهش در آموزش تاریخ, 5 3 (1404): 103-119, doi: 10.48310/rhe.2025.4373
VANCOUVER
رهبری, عباس. بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی.. پژوهش در آموزش تاریخ, 1404; 5(3): 103-119. doi: 10.48310/rhe.2025.4373