کارکرد آموزش تاریخ در توانمندسازی دانشجویان رشتۀ تاریخ برای ایفای نقش فعال در همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش و کارکرد آموزش تاریخ در توانمندسازی دانشجویان رشته تاریخ برای ایفای نقش اثربخش و فعال در فرآیند همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی می‌پردازد. هدف اصلی پژوهش، تبیین چالش‌های چندوجهی محتوایی، ساختاری، نهادی و فرهنگی مرتبط با آموزش تاریخ و ارائه راهکارهایی بین‌رشته‌ای است تا دانشجویان این رشته را قادر سازد تا با گفتمان انتقادی، تحلیلی و مسئله‌محور، تحولات تمدنی اسلامی را فهم و در زمینه همزیستی اجتماعی در این حوزه ایفای نقش نمایند.. روش‌ها‌: روش‌شناسی تحقیق، تحلیلی همراه با رویکرد تجربه‌گرا و بررسی همه‌جانبه موانع است. از این‌رو، با رویکردی نظام‌مند، چهار محور اصلی چالش‌ها و راهکارها بازشناسی شده است (محتوایی و آموزشی، ساختاری و نهادی، فرهنگی و هویتی، مهارتی و تعاملاتی).. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که گذار از دیدگاه سنتی رشته تاریخ، به بازتعریفی نوین، همراه با ایجاد بسترهای پژوهشی میان‌رشته‌ای، بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین آموزشی و تقویت تعامل‌های عملی با نهادهای تمدنی، راهکار توانمندسازی دانشجویان تاریخ جهت مشارکت مؤثر در راستای همزیستی اجتماعی با هویت تمدن اسلامی است. نتیجه‌گیری: ضرورت سیاست‌گذاری نظام‌مند در حوزۀ ارتقاء دانش اساتید، افزایش تعاملات ملی و فراملی و تجدیدنظر محتوای درسی و روش تدریس بر اساس مفاهیم و روش‌های نوین حائز اهمیت است؛ زیرا تنها از خلال فرایندهای فعال آموزشی-پژوهشی و فرهنگ‌ساز می‌توان به تقویت نگرش تمدنی دانشجویان رشتۀ تاریخ پرداخت تا بدین‌وسیله، هم‌زمان با فهم ریشه‌ها و ابعاد چندلایه تمدن اسلامی در ساحت نقش‌آفرینان کنشگر در ساحت همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی ظاهر شوند

کلیدواژه‌ها