هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای نوین تدریس در آموزش تاریخ بر مهارتهای فراشناختی فراگیران است. با توجه به نقش مهم مهارتهای فراشناختی در درک عمیق، تحلیل وقایع تاریخی و توانایی تفکر انتقادی، استفاده از روشهای فعال و نوآورانه در فرایند آموزش تاریخ، ضرورتی انکارناپذیر یافتهاست. این مطالعه با روش توصیفیتحلیلی انجام شده و بر اساس منابع علمی و مطالعات پیشین به تحلیل چگونگی تأثیر روشهایی چون بدیعه پردازی، شبیهسازی، روایتگری تاریخی، پژوههگویی و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی پرداختهاست. یافتهها نشان میدهد که این شیوههای تدریس با تحریک تفکر خودآگاه، نظارت بر فرایند یادگیری و توانمندسازی فراگیران در تنظیم راهبردهای شناختی موجب ارتقاء مهارتهای فراشناختی آنان میشود. همچنین فضای فعال و مشارکتی کلاس تاریخ در صورت بهرهگیری از این روشها، زمینه رشد استقلال یادگیری و بازاندیشی فراگیران را فراهممیسازد. در پایان پژوهش بر لزوم بازنگری در رویکردهای سنتی تدریس تاریخ و حرکت بهسوی روشهای نوین و مبتنی بر یادگیرنده تأکید میکند
ادیب فر, فروزان . (1404). تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.. پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), 32-58. doi: 10.48310/rhe.2025.4370
MLA
ادیب فر, فروزان . "تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.", پژوهش در آموزش تاریخ, 5, 3, 1404, 32-58. doi: 10.48310/rhe.2025.4370
HARVARD
ادیب فر, فروزان. (1404). 'تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.', پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), pp. 32-58. doi: 10.48310/rhe.2025.4370
CHICAGO
فروزان ادیب فر, "تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.," پژوهش در آموزش تاریخ, 5 3 (1404): 32-58, doi: 10.48310/rhe.2025.4370
VANCOUVER
ادیب فر, فروزان. تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.. پژوهش در آموزش تاریخ, 1404; 5(3): 32-58. doi: 10.48310/rhe.2025.4370