تحلیل تأثیر روش‌های نوین تدریس بر توسعه مهارت‌های فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش‌های نوین تدریس در آموزش تاریخ بر مهارت‌های فراشناختی فراگیران است. با توجه به نقش مهم مهارت‌های فراشناختی در درک عمیق، تحلیل وقایع تاریخی و توانایی تفکر انتقادی، استفاده از روش‌های فعال و نوآورانه در فرایند آموزش تاریخ، ضرورتی انکارناپذیر یافته­است. این مطالعه با روش توصیفی‌تحلیلی انجام شده و بر اساس منابع علمی و مطالعات پیشین به تحلیل چگونگی تأثیر روش‌هایی چون بدیعه پردازی، شبیه‌سازی، روایت‌گری تاریخی، پژوهه­گویی و بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی پرداخته­است. یافته‌ها نشان می‌دهد که این شیوه‌های تدریس با تحریک تفکر خودآگاه، نظارت بر فرایند یادگیری و توانمندسازی فراگیران در تنظیم راهبردهای شناختی موجب ارتقاء مهارت‌های فراشناختی آنان می‌شود. همچنین فضای فعال و مشارکتی کلاس تاریخ در صورت بهره‌گیری از این روش‌ها، زمینه رشد استقلال یادگیری و بازاندیشی فراگیران را فراهم­می‌سازد. در پایان پژوهش بر لزوم بازنگری در رویکردهای سنتی تدریس تاریخ و حرکت به‌سوی روش‌های نوین و مبتنی بر یادگیرنده تأکید می‌کند

کلیدواژه‌ها