بشقاب‌های تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

یکی انواع از ظروف که دارای اهمیت بسیار هستند، ظروف کم­عمق و بشقاب­ها هستند. بشقاب­ها از دوره­های گذشته ‌‌بااستفاده از مواد مختلف و فنون و هنرهای مرسوم ساخت ظروف، با طرح­ها و نقوش و تزیینات بسیار که معمولاً معرف ویژگی‌های فکری و فرهنگی یک دوره خاص هستند، باقی­مانده‌‌اند. این بشقاب­ها می­توانند حاوی اطلاعات تاریخی و هنری بسیاری برای ‌دانش‌‌آموزان، جهت یادگیری علم تاریخ باشند. هدفی که پژوهش حاضر قصد دارد به آن بپردازد، بررسی نقش و ‌تأثیر‌‌ اینگونه بشقاب­ها، به­عنوان منبعی کمک تاریخی، در فرایند آموزش و جریان یادگیری علم تاریخ در مدارس است. روش: این مطالعه به روش کتابخانه ای انجام گرفت. یافته‌ها: یافته­های پژوهش حاضر، نشان­می‌دهند که بشقاب‌های تاریخی، ‌‌ باتوجه به نقش نمادها و نقوش تصویر شده بر روی آنها، به علاوه فنون و تکنیک ساخت آنها که می‌توانند، حاوی اطلاعات بسیاری در رابطه با شیوه زندگی مردمان، مختصات فکری و فرهنگی، حوادث و رخدادهای سیاسی، تحولات اقتصادی و اجتماعی و سنت­ها و ارزش­های علمی‌یک دوره تاریخی خاص باشند و ازاین جهت، دارای اهمیت بسیار در تسهیل جریان یادگیری علم تاریخ به­وسیله دانش­آموزان در داخل یا خارج از فضای مدرسه باشند. نتیجه‌گیری: ظروف هنری و تاریخی، از صنایع دستی هستند که می‌تواند نقش آنها در آموزش و یادگیری علم تاریخ در مدارس، بسیار کارا باشد.

کلیدواژه‌ها