یکی انواع از ظروف که دارای اهمیت بسیار هستند، ظروف کمعمق و بشقابها هستند. بشقابها از دورههای گذشته بااستفاده از مواد مختلف و فنون و هنرهای مرسوم ساخت ظروف، با طرحها و نقوش و تزیینات بسیار که معمولاً معرف ویژگیهای فکری و فرهنگی یک دوره خاص هستند، باقیماندهاند. این بشقابها میتوانند حاوی اطلاعات تاریخی و هنری بسیاری برای دانشآموزان، جهت یادگیری علم تاریخ باشند. هدفی که پژوهش حاضر قصد دارد به آن بپردازد، بررسی نقش و تأثیر اینگونه بشقابها، بهعنوان منبعی کمک تاریخی، در فرایند آموزش و جریان یادگیری علم تاریخ در مدارس است. روش: این مطالعه به روش کتابخانه ای انجام گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر، نشانمیدهند که بشقابهای تاریخی، باتوجه به نقش نمادها و نقوش تصویر شده بر روی آنها، به علاوه فنون و تکنیک ساخت آنها که میتوانند، حاوی اطلاعات بسیاری در رابطه با شیوه زندگی مردمان، مختصات فکری و فرهنگی، حوادث و رخدادهای سیاسی، تحولات اقتصادی و اجتماعی و سنتها و ارزشهای علمییک دوره تاریخی خاص باشند و ازاین جهت، دارای اهمیت بسیار در تسهیل جریان یادگیری علم تاریخ بهوسیله دانشآموزان در داخل یا خارج از فضای مدرسه باشند. نتیجهگیری: ظروف هنری و تاریخی، از صنایع دستی هستند که میتواند نقش آنها در آموزش و یادگیری علم تاریخ در مدارس، بسیار کارا باشد.
مهدوی شریف, حسین . (1404). بشقابهای تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ. پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), 1-12. doi: 10.48310/rhe.2025.4368
MLA
مهدوی شریف, حسین . "بشقابهای تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ", پژوهش در آموزش تاریخ, 5, 3, 1404, 1-12. doi: 10.48310/rhe.2025.4368
HARVARD
مهدوی شریف, حسین. (1404). 'بشقابهای تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ', پژوهش در آموزش تاریخ, 5(3), pp. 1-12. doi: 10.48310/rhe.2025.4368
CHICAGO
حسین مهدوی شریف, "بشقابهای تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ," پژوهش در آموزش تاریخ, 5 3 (1404): 1-12, doi: 10.48310/rhe.2025.4368
VANCOUVER
مهدوی شریف, حسین. بشقابهای تاریخی؛ منبعی کمک تاریخی و نقش آنها در یادگیری علم تاریخ. پژوهش در آموزش تاریخ, 1404; 5(3): 1-12. doi: 10.48310/rhe.2025.4368