کارکرد آزمون‌های عملکردی در ارزشیابی از درس تاریخ با تحلیل بخش ارزشیابی کتاب-های درسی متوسطة اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

پژوهش با هدف شناسایی نقش آزمون­های عملکردی در فعالیت­های پیش­بینی شده برای دانش­آموزان اول متوسطه در درس تاریخ و در پاسخگویی به دو سوال تحقیق به مرحله اجرا درآمد. روش تحلیل کمی بوده و حدود 140 سوال و فعالیت مندرج در کتاب درسی سه پایه مورد ارزیابی و تحلیل قرارگرفتند. نتایج به­دست آمده نشان داد علیرغم ادعای نویسندگان کتاب که در اهداف غایی به پیوند نزدیک محتوا با مهارت­های زندگی اشاره نموده­بودند و دبیران را از روش هایی متکی بر محفوظات نهی کرده­بودند، بیش از نیمی از فعالیت­ها در حوزه شناختی بوده و تنها 47 درصد فعالیت­های پیش­بینی شده برای دانش­آموزان عملکردی است و در پاسخ به سوال دوم که تحلیل فعالیت­های عملکردی را موجب شد، از 4 سطح حوزه عملکرد، 95درصد در سطح کتبی و شناسایی بوده و تنها 5 درصد به سطح مهارتی شبیه­سازی شده و نمونه کار اختصاص داده­شده­است.

کلیدواژه‌ها