تبیین سندی ضرورت تدوین برنامة درسی کارشناسی ارشد آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان .

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

مقالۀ حاضر در پی دستیابی به این هدف بود که بخشی از تجارب نظری-عملی پیش طراحی برنامه درسی آموزش تکمیلی تاریخ را، که می­تواند برای پژوهشگران عرصۀ تاریخ برنامه درسی در ایران مغتنم باشد، تبیین کند.
دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزشی خود شأن و جایگاه رشتة تاریخ را به درستی در نظر داشته و برای آموزش آن، نخستین برنامۀ درسی جدید مقطع کارشناسی را در سال 1393 ابلاغ کرد. با دانش­آموختگی تدریجی دانشجومعلمان و نبود برنامۀ درسی آموزش تاریخ در مقطع ارشد، امکان ادامۀ تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی آموزش تاریخ عملاً فراهم نبود. شورای برنامه­ریزی درسی دانشگاه با تشکیل کارگروه تدوین برنامۀ درسی «آموزش تاریخ ارشد» نخستین گام عملی برای تهیۀ برنامه درسی را برداشت. ازآنجا که قبلاً در هیچ­یک از دانشگاه­های کشور برنامۀ درسی «آموزش تاریخ» تهیه و اجرا نشده بود، کارگروه با توجه به تجربۀ برنامۀ درسی آموزش تاریخ (کارشناسی)، تهیه و تدوین برنامۀ درسی تحصیلات تکمیلی آموزش تاریخ را آغاز نمود. تدوین برنامۀ درسی فرایندی چهار ساله را طی نمود و سرانجام بعد از تصویبِ ویراست هفتم از سوی شورای برنامۀ درسی وزارت آ. پ.، در 30/3/1403 برای تصویب و ابلاغ به وزارت عتف ارسال گردید و در نهایت مورد تأیید قرار گرفت

کلیدواژه‌ها