تحلیل انتقادی ساختار و محتوای کتاب درسی تاریخ (1) پایۀ دهم علوم انسانی دورۀ متوسطه.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

   کتاب­های درسی در فرایند یادهی یادگیری نقش تعیین کننده­ای دارد. در حقیقت کتاب­های درسی رسمی­ترین رسانه در زمینه ارتباط علمی است که به رغم گسترش استفاده از وسایل جدید اطلاع­رسانی، نقش اساسی و مهمی در یادگیری برای همه سطوح دارد. برخورداری از بهره­وری در تألیف کتاب­های درسی نیازمند ارزیابی و نقد مستمر آن­ها و تلاش برای از بین بردن کاستی­ها است. کتاب درسی مناسب ویژگی­ها و شاخص­هایی دارد که آن را از کتاب­های غیر درسی متمایز می­کند. نقد و تحلیل محتوای کتاب­های درسی سبب می­شود در طراحی و سازماندهی مناسب آن دقت کافی به عمل آید. هدف پژوهش حاضر معرفی و ارزیابی کتاب تاریخ (1) پایه دهم علوم انسانی می­باشد. این پژوهش یک مطالعه تحلیلی انتقادی است که با بررسی متن کتاب، ابتدا به معرفی کتاب، ویژگی­ها، محاسن و فهرست مطالب و سپس به بررسی و ارزیابی آن از نظر شکل ساختاری، محتوایی، روشی، زبانی و شکل ظاهری می­پردازد. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که اگرچه کتاب مورد نظر توانسته است تا حدودی دانش­آموزان را با تاریخ­شناسی، فلسفه تاریخ، اهمیت و کارکرد تاریخ در دروس نخستین و تاریخ تمدن در ایران و جهان باستان آشنا سازد، اما دارای اشکالات متعددی از لحاظ ساختاری، محتوایی، روشی، زبانی و شکل ظاهری است؛ لذا انتظار می­رود با توجه به اهمیت موضوع نقد در پژوهش­های علمی و با توجه به تحلیل انجام شده درباره آن کتاب، مطالب پیش­رو موجب ارتقای کیفیت کتاب­های تاریخی و اصلاح تولیدات علمی در این زمینه شود.
 
 
 

کلیدواژه‌ها