هویت ملی، بهعنوان یک احساس مشترک میان افراد یک جامعه، بازتابدهندهی درک و تصور آنها از خود و جامعهشان است. این هویت از مؤلفههای مختلفی چون جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، نظام سیاسی و منافع مشترک شکل میگیرد و تقویت آن برای حفظ ثبات اجتماعی و سیاسی هر جامعهای ضروری است. یکی از مؤلفههای کلیدی در شکلگیری هویت ملی، میراث فرهنگی است که شامل آدابورسوم، تاریخ، فرهنگ و آثار باستانی میباشد. در این میان، آشنایی افراد با میراث فرهنگی و تاریخی سرزمین خود میتواند به تقویت ارتباط عاطفی و هویتی آنها با کشورشان کمک کند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانشآموزان اصفهانی با میراث فرهنگی این شهر و میزان دلبستگی آنان به هویت ملی انجام شده است. تحقیق حاضر بر روی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در شهر اصفهان صورت گرفته و دادهها از طریق دو بخش پرسشنامه جمعآوری شدهاند. بخش اول به بررسی میزان آشنایی دانشآموزان با 20 اثر فرهنگی و تاریخی برجسته شهر اصفهان پرداخته و در بخش دوم، دلبستگی آنان به هویت ملی از طریق سؤالات مشخص اندازهگیری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطهای مثبت و معنادار بین میزان آشنایی با آثار فرهنگی و دلبستگی به هویت ملی وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه آشنایی دانشآموزان با میراث فرهنگی اصفهان بیشتر باشد، دلبستگی آنها به هویت ملی تقویت میشود. این یافتهها نشان میدهند که تقویت آشنایی با میراث فرهنگی میتواند به تقویت هویت ملی در نسل جوان کمک کند.
فروغی, محمد حسین و نجاران, مصطفی . (1404). بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی شهر اصفهان و دلبستگی آنها به هویت ملی.. پژوهش در آموزش تاریخ, 5(1), 42-61. doi: 10.48310/rhe.2025.4213
MLA
فروغی, محمد حسین , و نجاران, مصطفی . "بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی شهر اصفهان و دلبستگی آنها به هویت ملی.", پژوهش در آموزش تاریخ, 5, 1, 1404, 42-61. doi: 10.48310/rhe.2025.4213
HARVARD
فروغی, محمد حسین, نجاران, مصطفی. (1404). 'بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی شهر اصفهان و دلبستگی آنها به هویت ملی.', پژوهش در آموزش تاریخ, 5(1), pp. 42-61. doi: 10.48310/rhe.2025.4213
CHICAGO
محمد حسین فروغی و مصطفی نجاران, "بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی شهر اصفهان و دلبستگی آنها به هویت ملی.," پژوهش در آموزش تاریخ, 5 1 (1404): 42-61, doi: 10.48310/rhe.2025.4213
VANCOUVER
فروغی, محمد حسین, نجاران, مصطفی. بررسی رابطه میان میزان آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی شهر اصفهان و دلبستگی آنها به هویت ملی.. پژوهش در آموزش تاریخ, 1404; 5(1): 42-61. doi: 10.48310/rhe.2025.4213