اولویت‌بندی علاقمندی‌های دانش‌آموزان ابتدایی به یادگیری حوزه‌های دانشی مطالعات اجتماعی با استفاده از تحلیل سلسله‌ مراتبی با تاکید بر تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

 این پژوهش با رویکرد کمی و استفاده از روش پیمایشی، به بررسی اولویت‌بندی علاقمندی‌های دانش‌آموزان ابتدایی به حوزه‌های دانشی مطالعات اجتماعی پرداخته­است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شده و اطلاعات از دانش‌آموزان پسر پایه چهارم تا ششم مقطع ابتدایی ناحیه 4 کرج در استان البرز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری گردید. داده‌ها از طریق 60 مصاحبه و تکمیل پرسشنامه‌های مرتبط گردآوری و پس از رسیدن به اشباع نظری، با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش تاریخ بیشترین میزان علاقمندی را در میان دانش‌آموزان به خود اختصاص داده­است، در حالی که دانش اقتصادی کم­ترین میزان جذابیت را داشته­است. همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که مدرسه نسبت به خانواده نقش مؤثرتری در شکل‌دهی به علاقمندی‌های دانش‌آموزان دارد. این پژوهش بر اهمیت تأثیر مدرسه و خانواده در ترغیب دانش‌آموزان به یادگیری مطالعات اجتماعی تأکید کرده و پیشنهاد می‌کند که برنامه‌های آموزشی به‌گونه‌ای طراحی شوند که با تقویت همکاری میان این دو محیط، انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری حوزه‌های مطالعات اجتماعی افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها