تربیت شهروندی و آموزش تاریخ «مطالعة موردی: جنگ‌های پیامبر اکرم(ص)»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

از منظر تربیت شهروندی، جنگ و صلح به‌عنوان دو روی سکة زیست اجتماعی، در سیرة نبوی بازتابی از یک رهیافت جامع‌نگر به مدیریت تنوعات اجتماعی و حل تعارضات بوده­است. پیامبر اسلام (ص) با تدوین پیمان‌هایی همچون «پیمان برادری» و ایجاد یک نظام سیاسی مبتنی بر تنوعات مذهبی، قومی و قبیله‌ای، الگویی پایدار از شهروندی مبتنی بر حقوق و تکالیف متقابل ارائه کرده­است. این اقدامات، نه‌تنها به انسجام اجتماعی و تقویت هویت جمعی منجر شد؛ بلکه مفاهیمی همچون عدالت، تفاهم و احترام به دیگری را در قالب یک نظام تربیتی نهادینه ساخت.
مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده­است: مطالعه و تببین جنگ­های پیامبر اکرم (ص) چگونه و چه نقش و تأثیری در مفهوم تربیت شهروندی و آموزش تاریخ ایفا می­کنند؟ این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای، به بررسی تربیت شهروندی و آموزش تاریخ در سیرة نبوی و جنگ­های آن حضرت پرداخته­است. تا به هدف اصلی پژوهش که تحلیل انتقادات مستشرقان در زمینة جنگ‌های پیامبر (ص) و تبیین پیوند آن با مفاهیم تربیت شهروندی در بستر تاریخی و دینی است، دست پیدا کند. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد:
شامل جنگ‌های پیامبر (ص) در چارچوب جهاد، نه‌ تنها ابزاری برای تحقق اهداف دینی و اخلاقی بودند؛ بلکه بستری برای آموزش اصول شهروندی، همزیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد یک جامعه منسجم و پایدار فراهم­کردند. این رویکرد، الگویی کاربردی برای آموزش تاریخ و تقویت تربیت شهروندی در جوامع معاصر محسوب می‌شود.. پیامبر اکرم (ص) با تأسی به قرآن کریم به‌عنوان نقشة راه، توانست جامعه‌ای مبتنی بر اصول عدالت، صلح و همبستگی اجتماعی بنا نهد. این جامعه، الگویی برجسته از شهروندی فعال و مسئولانه را در چارچوب هنجارهای اخلاقی و دینی ارائه داده­است.

کلیدواژه‌ها