راهبردهای تدریس موثر در آموزش تاریخ با تأکید بر تدریس فعال و کار گروهی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان، دبیر، اداره آموزش و پرورش شهرستان خانمیرزا

چکیده

    تغییرات بنیادی در نظام آموزش و پرورش، از ضروریات یک نظام پویا و در حال رشد است. یکی از تغییرات در این زمینه، به کارگیری روش­های تدریس نوین در فرایند آموزشی کشور است. روش­های تدریسی که علاوه بر عملکرد معلمان، فعالیت دانش­آموزان را هم به عنوان یکی از مهم­ترین هدف خود مد نظر قرار داده است. یکی از روش­های موفق که در پیشرفت تحصیلی تأثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است که زمینه دانشی و عاطفی و اجتماعی به هم پیوند می­خورند و جنبه­های گوناگون شخصیت فراگیرندگان مورد تأیید قرار می­گیرند. معلم باید فعالیت­های یادگیری از طریق همیاری را به گونه­ای سازمان دهد که دانش­آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی­توانند موفق باشند مگر این که تمام اعضا موفق شوند. این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع و مأخذ کتابخانه­ای درصدد است دریابد که چگونه می­توان با استفاده از روش­های تدریس فعال و تعامل و مشارکت گروهی، برای آموزش بهتر و افزایش انگیزه و علاقه دانش­آموزان در درس تاریخ استفاده کرد. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که استفاده از روش­های تدریس فعال و تعامل گروهی هر چند نه با یک میزان اهمیت می­تواند نقش بسزایی در آموزش بهتر و ارتقا یادگیری دانش­آموزان در درس تاریخ داشته باشد.

کلیدواژه‌ها