راهبردهای توسعه تفکر انتقادی در متون آموزشی تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزشی تاریخ،دانشگاه فرهنگیان تهران

چکیده

در سال­های اخیر مهارت تفکر انتقادی یکی از اجزای ضروری آموزش شده است. تفکر انتقادی در رشتۀ آموزش تاریخ بسیار دارای اهمیت است. یکی از ویژگی­های فرد آموزش دیده در حوزۀ تاریخ برخورداری از مهارت تفکر انتقادی است. حال پرسش این است که چگونه می­توان، تفکر انتقادی را در آموزش تاریخ به کاربست. این پژوهش در صدد است با روش کتابخانه­ای و با استعانت از تجربۀ زیستۀ معلمی در دانشگاه فرهنگیان، راه­کارهایی برای تقویت مهارت تفکر انتقادی دانشجویان ارائه دهد. یافته های این نوشتار نشان می­دهد، استفاده از روش های مناظره و مباحثه در کلاس و یادگیری مشارکتی همراه به چالش کشیدن برداشت­های دانشجویان به وسیلۀ استاد تأثیر شایان توجهی در تقویت مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان دارد. علاوه بر موارد مذکور، توجه به آموزش مستقیم تفکر انتقادی در دانشگاه و قرار دادن درسی مستقل با  این عنوان در برنامه درسی  دانشگاه می­تواند، تأثیر شایان توجهی در بالندگی این تفکر داشته باشد.

کلیدواژه‌ها