در سالهای اخیر مهارت تفکر انتقادی یکی از اجزای ضروری آموزش شده است. تفکر انتقادی در رشتۀ آموزش تاریخ بسیار دارای اهمیت است. یکی از ویژگیهای فرد آموزش دیده در حوزۀ تاریخ برخورداری از مهارت تفکر انتقادی است. حال پرسش این است که چگونه میتوان، تفکر انتقادی را در آموزش تاریخ به کاربست. این پژوهش در صدد است با روش کتابخانهای و با استعانت از تجربۀ زیستۀ معلمی در دانشگاه فرهنگیان، راهکارهایی برای تقویت مهارت تفکر انتقادی دانشجویان ارائه دهد. یافته های این نوشتار نشان میدهد، استفاده از روش های مناظره و مباحثه در کلاس و یادگیری مشارکتی همراه به چالش کشیدن برداشتهای دانشجویان به وسیلۀ استاد تأثیر شایان توجهی در تقویت مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان دارد. علاوه بر موارد مذکور، توجه به آموزش مستقیم تفکر انتقادی در دانشگاه و قرار دادن درسی مستقل با این عنوان در برنامه درسی دانشگاه میتواند، تأثیر شایان توجهی در بالندگی این تفکر داشته باشد.