2
عضو هیات علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان
20.1001.1.28211014.1402.4.2.5.2
چکیده
در تدریس تاریخ، دو عامل بر شیوههایی که معلم به کار میبرد حاکم است: نخست: دانشآموز و توانایی محدود او؛ دوم: ماهیت موضوع یا مهارتی که در صدد آموزش آن هستیم. در یک دورۀ طولانی و حتی تا کنون، آموزش این درس در کشور ما، به طور سنتی و عمدتاً به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام میگرفته است. هدف این پژوهش، مرور و بررسی روشهای آموزشی مؤثر درس تاریخ در مدارس چند کشور مختلف جهت کاربستِ روشهای جدید در آموزش آن، توسط معلمان داخل کشور بوده است. امروزه، آموزش تاریخ در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش تاریخ مطرح شده و روشهای متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع گردیده است. روش پژوهش محور، مراجعه به منابع تاریخی، روش ایفای نقش، استفاده از ICTو بهره گرفتن از تاریخ محلی از جمله مهمترین روشهای فعال و نوین آموزش تاریخ میباشند. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و توصیفی انجام شده است
ملکشاهی, هاشم, & شاهرخی, سید علاءالدین. (1402). درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس کشورهای مختلف .. پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), 80-99. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.5.2
MLA
هاشم ملکشاهی; سید علاءالدین شاهرخی. "درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس کشورهای مختلف .", پژوهش در آموزش تاریخ, 4, 2, 1402, 80-99. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.5.2
HARVARD
ملکشاهی, هاشم, شاهرخی, سید علاءالدین. (1402). 'درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس کشورهای مختلف .', پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), pp. 80-99. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.5.2
VANCOUVER
ملکشاهی, هاشم, شاهرخی, سید علاءالدین. درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس کشورهای مختلف .. پژوهش در آموزش تاریخ, 1402; 4(2): 80-99. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.5.2