استادیار گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز
20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1
چکیده
تجربه بصری انسان نخست بهخاطر یادگیری، فهم و واکنش او نسبت به محیط اوست. یادگیری در انسان به صورتهای مختلف انجام میپذیرد. یکی از این روشها استفاده از عکس است. انسانها با نگاه کردن به عکس ، تصاویر را به ذهن منتقل میکنند، مغز انسان علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد تا جائی که حتّی ارتباط میان اشیاء و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره میکند نه واژگانی. بنابراین بهرهگیری از عکس در تدریس تاریخ در صورتی که با طراحی و اندیشه معلم و رعایت اصول یادگیری- یاددهی انجام گیرد موجب تقویت سواد بصری و توسعه مهارت تفکر انتقادی در دانشآموزان میشود. منظور از تفکر انتقادی، مجموعهای از نگرشها و مهارتهای فکری است که برای تحلیل و فهم و استدلال به کار میآید. آموختن تفکر نقادانه به تمرین نیاز دارد و استفاده از عکس در آموزش تمرین خوبی در این زمینه است. سئوال پژوهش حاضر اینست که استفاده از عکسهای تاریخی در آموزش تاریخ چگونه موجب توسعه تفکر انتقادی در فراگیران میشود؟ یافتههای پژوهش که با استفاده از روش تحلیل تاریخی و مستند به شواهد انجام گرفته بیانگر آنست که استفاده از عکسهای تاریخی موجب رشد سواد بصری فراگیران و بازنمائی واقعیّات گذشته شده و با تقویت قدرت تفسیر، تحلیل و ارزیابی در توسعه تفکر انتقادی فراگیران نقش آفرین است.
فتحی, کوروش. (1402). نقش عکس تاریخی در توسعه تفکر انتقادی در آموزش تاریخ.. پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), 58-79. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1
MLA
کوروش فتحی. "نقش عکس تاریخی در توسعه تفکر انتقادی در آموزش تاریخ.", پژوهش در آموزش تاریخ, 4, 2, 1402, 58-79. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1
HARVARD
فتحی, کوروش. (1402). 'نقش عکس تاریخی در توسعه تفکر انتقادی در آموزش تاریخ.', پژوهش در آموزش تاریخ, 4(2), pp. 58-79. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1
VANCOUVER
فتحی, کوروش. نقش عکس تاریخی در توسعه تفکر انتقادی در آموزش تاریخ.. پژوهش در آموزش تاریخ, 1402; 4(2): 58-79. doi: 20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1