نقش عکس تاریخی در توسعه تفکر انتقادی در آموزش تاریخ.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز

20.1001.1.28211014.1402.4.2.4.1

چکیده

تجربه بصری انسان نخست به­خاطر یادگیری، فهم و واکنش او نسبت به محیط اوست. یادگیری در انسان به صورت­های مختلف انجام می­پذیرد. یکی از این روش­ها استفاده از عکس است. انسان­ها با نگاه کردن به عکس ، تصاویر را  به ذهن منتقل می­کنند، مغز انسان علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد تا جائی که حتّی ارتباط میان اشیاء و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می­کند نه واژگانی. بنابراین بهره­گیری از عکس در تدریس تاریخ در صورتی که  با طراحی و اندیشه معلم و رعایت اصول یادگیری- یاددهی انجام گیرد موجب تقویت سواد بصری و توسعه مهارت تفکر انتقادی در دانش­آموزان می­شود. منظور از تفکر انتقادی، مجموعه­ای از نگرش­ها و مهارت­های فکری است که برای تحلیل و فهم و استدلال به کار می­آید. آموختن تفکر نقادانه به تمرین نیاز دارد و استفاده از عکس در آموزش تمرین خوبی در این زمینه است. سئوال پژوهش حاضر اینست که استفاده از عکس­های تاریخی در آموزش تاریخ چگونه موجب توسعه تفکر انتقادی در فراگیران می­شود؟ یافته­های پژوهش که با استفاده از روش تحلیل تاریخی و مستند به شواهد انجام گرفته بیانگر آنست که استفاده از عکس­های تاریخی موجب رشد سواد بصری فراگیران و بازنمائی واقعیّات گذشته شده و با تقویت قدرت تفسیر­، تحلیل و ارزیابی در توسعه تفکر انتقادی فراگیران نقش آفرین است.

کلیدواژه‌ها