هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی تجارب دبیران مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سنندج از آموزش مجازی درسِ تاریخ است. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان تاریخ دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان سنندج میباشد. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه گردیده سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 6 مضمون اصلی: تدریس، دانشآموز، معلم، خانواده، سختافزار و نرمافزار و جو و فرهنگ فضای مجازی میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که لازم است معلمان در دورههای ضمن خدمت، تدریس موثر در فضای مجازی را آموزش ببینند؛ خانوادهها در تدریس مجازی مشارکت مطلوبی دارند که باید این مورد تقویت شود؛ و همچنین مشاکتکنندگان تأکید داشتند تا ترتیبی اتخاذ شود تا دانشآموز، کمترین آسیب را از موارد نامطلوب فضای مجازی ببینند.