واکاوی و تبیین مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

هدف پژوهش، واکاوی و تبیین مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از «آنتروپی‌شانون» برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عادات‌خوب (584/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مؤلفۀ‌ تفکر و تعقل (0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عادات‌خوب (441/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مؤلفۀ‌ همدلی (152/0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه دین‌داری (510/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مؤلفه‌ تفکر و تعقل (0) است.

کلیدواژه‌ها