گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم وتحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده
تاریخ نشأت گرفته از تجربیات گذشتگان است و یکی از بهترین ابزار برای تربیت فرد به شمار میرود تربیتی که از مطالعه تاریخ بهدست میآید بسیار مفید و مؤثر است و شاید بتوان گفت مهمترین نتیجهای که از مطالعه تاریخ و تفکر و آموزش صحیح آن بهدست میآید، تربیت است. تاریخ میتواند موجب پیدایش و پیشرفت تفاهم دربارهی مواریث فرهنگی بشر و زمینهای برای شناسایی فرهنگ و هنر و زندگانی گذشتهی دیگران باشد، یکی از وظایف اساسی آموزش تاریخ در مدارس آن است که موجب تقویت علاقه میهنی و شکلگیری هویت ملی شده و دانشآموزان را با سنن گذشتهی قومی و میهنیشان آشنا سازند. درس تاریخ دربردارندهی سرگذشت یک ملت و تحولاتی است که بر سرزمین آنها گذشته است همهی انسانها وطن خویش را دوست دارند و بدان عشق میورزند. میراثهای تاریخی و افتخارات فرهنگی، مشاهیر و عرصههای تلاش و فداکاری برای تمامی افراد یک کشور بهعنوان ارزش بهشمار میآیند تمام این ویژگیها است که خاطره قومی و ملی و هویت یک ملت را میسازد. بنابراین درس تاریخ نقش بسیار مهمی در شکل دادن به هویت یک ملت و زنده نگه داشتن عشق و علاقه به میهن، آمادگی برای فداکاری در راه این کشور و قبول خدمت به هموطنان را ایفا میکند. از آنجا که برنامهی درسی تاریخ نقش کلیدی در شکلگیری هویت و وحدت افراد یک ملت دارد، ضرورت آموزش آن جهت دستیابی به این امر مهم بر کسی پوشیده نیست. براین اساس ضروری است که آموزش برنامه درسی تاریخ از مناظر گوناگون مورد پژوهش قرار گیرد. این پژوهش نیز در همین راستا انجام میگیرد و هدف آن بررسی نقش برنامه درسی تاریخ در شکلدهی باورها و افکار دانشآموزان نسبت به هویت و فرهنگ ملی کشورشان به روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانهای میباشد
سلیمانی, میثم, & قاسم زاده, افتخار. (1401). برنامه درسی تاریخ و نقش آن در شکلدهی باورها و افکار دانشآموزان نسبت به هویت و فرهنگ ملی کشورشان. پژوهش در آموزش تاریخ, 3(4), 17-24.
MLA
میثم سلیمانی; افتخار قاسم زاده. "برنامه درسی تاریخ و نقش آن در شکلدهی باورها و افکار دانشآموزان نسبت به هویت و فرهنگ ملی کشورشان", پژوهش در آموزش تاریخ, 3, 4, 1401, 17-24.
HARVARD
سلیمانی, میثم, قاسم زاده, افتخار. (1401). 'برنامه درسی تاریخ و نقش آن در شکلدهی باورها و افکار دانشآموزان نسبت به هویت و فرهنگ ملی کشورشان', پژوهش در آموزش تاریخ, 3(4), pp. 17-24.
VANCOUVER
سلیمانی, میثم, قاسم زاده, افتخار. برنامه درسی تاریخ و نقش آن در شکلدهی باورها و افکار دانشآموزان نسبت به هویت و فرهنگ ملی کشورشان. پژوهش در آموزش تاریخ, 1401; 3(4): 17-24.