1- کارشناسی ارشد، دبیر آموزش و پرورش، اران و بیدگل، ایران
چکیده
از نظر هویتی در ایران دو گفتمان ایران گرایی و گفتمان اسلامگرایی بر سر تثبیت معانی در حال رقابت هستند. توسعه و پیشرفت یک جامعه نیازمند گفتمانی است که بتواند میان همه سوژهها حس همبستگی، تعلق سرزمینی و هویت مشترک ایجاد کند. این در حالی است که برخوردهای افراطی میان سوژههای طرفدار هرکدام از این دو گفتمان در این زمینه اثرات منفی دارد. شخصیت و نگرش افراد نسبت به فرهنگ و میراث مشترک اجتماعی در مدرسه، طی فرایند آموزش صورت میگیرد و درس تاریخ جایگاه بسیار مهمی در این زمینه دارد. در پژوهش حاضر با استفاده از نظریۀ گفتمان، کتاب تاریخ یازدهم متوسطه را مورد بررسی قرار میدهیم. سؤال پژوهش این است که مؤلفهها و مفاهیم در این کتاب به سوی چه معنی مرکزی و گفتمانی فصلبندی شده است؟ تجزیه و تحلیل متن کتاب بیانگر این است که جهتگیری کتاب حاضر به سوی تثبیت معانی حول محور گفتمانی است که دال مرکزی آن متشکل از دالهای اصلی دو گفتمان قبلی و با تأکید بر ایران است.