تجربه زیسته یک دبیر در افزایش جذابیت درس تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

تاریخ، علم مطالعه و بررسی عملکرد پیشینیان است، اما در گذشته محدود و محصور نیست. هدف اصلی این علم، یافتن راهکارهایی برای ترسیم افق­های آینده زندگی انسان­هاست. رویدادهای تاریخی مانند ابزار و مصالحی می­باشند که شناخت و نقد و بررسی آنها علاوه بر حفظ و تداوم میراث گذشتگان، باعث تحکیم هویت فردی، اجتماعی و ملی خواهد شد. به نظر می­رسد بسیاری از معضلات کنونی جوامع، ریشه در گذشته دارد و کنکاش و جستجو و استخراج راهکارهای مفید دولتمردان گذشته، می­تواند راهنمای عمل در جهان امروز باشد. نوشته حاضر، بخشی از تجارب زیسته آموزش درس تاریخ در مدارس می­باشد و با توجه به محتوای کتاب­های درسی، فعالیت­های آموزشی و روش­هایی که در تعمیق فرایند یاددهی و یادگیری نتایج مثبت داشته­اند، جمع­آوری شده و با دقت و نکته­سنجی در کلاس­ها و پایه­های مختلف درسی، اجرا و به صورت گزارشات روزانه یادداشت گردیده که بخشی از آن به شکل مقاله ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها