گزارههای توصیفی ـ نمایشی، یکی از بهترین راههای ارائه مقاصد انسانی در قالب نوشتاری به شیوهی ملموس و عینی به شمار میآیند که به خاطر بیان رئالیستی و ذکر جزئیات، به صورت دقیق و به دور از ابهام در متون تاریخی دارای اهمیّت فراواناند و از سوی دیگر در ارتباط با مسائل زبان شناسی و نقش اساسی آنها در انتقال معنا به مخاطب و همچنین در حوزهی ادبی به خاطر جنبه ی بیانی، زیبایی شناسانه و تأثیرگذارشان دارای اهمیّت وافراند. از طرف دیگر، چون اساساً آموزش درست تاریخ و مسائل تاریخی، مستلزم نوعی بیان دقیق و جزئی است، لذا کتاب تاریخ بیهقی در تاریخ ادبیّات ما در این زمینه دارای اهمیّت ویژهای است و این انحصار و برجستگی در داستان «ذکر بردار کردن حسنک وزیر» با وجود توصیف دقیق فضاهای سیاسی و اجتماعی آن دوره و تبیین دقیق منش و رفتار شخصیّتهای آن زمان قابلیّت بررسی ویژه ای دارد و در میان متون تاریخی از این حیث دارای نمود و جلوه ای ممتاز است. در این پژوهش، بنابر روش توصیفی، به تبیین نقش گزارههای توصیفی و نمایشی زبان در بیان تأثیرگذار و در عین حال رئالیستی مسائل تاریخی، در تاریخ بیهقی اشاره دارد و برای شرح، بسط و اهمیّت و ضرورت موضوع به ذکر برجستهترین موارد آن در داستان حسنک وزیر میپردازد و همچنین به صورت ضمنی به جایگاه و نقش گزارههای توصیفی ـ نمایشی در بیان مؤثّر مسائل ادبی به عنوان یک امر بینارشته ای اشاره مینماید.
عالی پور, کامین. (1401). بررسی نقش گزارههای توصیفی _ نمایشی در آموزش تاریخ با تکیه بر داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی. پژوهش در آموزش تاریخ, 3(2), 29-42.
MLA
کامین عالی پور. "بررسی نقش گزارههای توصیفی _ نمایشی در آموزش تاریخ با تکیه بر داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی", پژوهش در آموزش تاریخ, 3, 2, 1401, 29-42.
HARVARD
عالی پور, کامین. (1401). 'بررسی نقش گزارههای توصیفی _ نمایشی در آموزش تاریخ با تکیه بر داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی', پژوهش در آموزش تاریخ, 3(2), pp. 29-42.
VANCOUVER
عالی پور, کامین. بررسی نقش گزارههای توصیفی _ نمایشی در آموزش تاریخ با تکیه بر داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی. پژوهش در آموزش تاریخ, 1401; 3(2): 29-42.