هدف اصلی از آموزش ایجاد یادگیری در فراگیران است. این امر با تدریس اتفاق میافتد. آموزش تاریخ در مدارس و حتی دانشگاهها غالباً مبتنی بر شیوههای سنتی و روش سخنرانی و مباحثههای منفعلانه با هدف انباشتن ذهن فراگیران و تقویت حافظه است. توجه به فهم و ادراک تاریخی، تشویق و ایجاد تفکر تاریخی از جمله اهدافی است که آموزش نوین تاریخ باید در پی آن باشد. تحقق این اهداف به ابزارها و تغییر نگرشهای خاصّی نیاز دارد. یادگیری ترکیبی یک روش آموزشی است که تکنولوژی و رسانههای دیجیتال را با کلاسهای درس معلم محور تلفیق کرده و به فراگیران انعطافپذیری بیشتری برای شخصیسازی تجربه یادگیریشان میدهد. از سوی دیگر امروزه گرایش به یادگیری مجازی همگام با یادگیری حضوری در دانش آموزان روز به روز در حال افزایش است و این یکی از ابزارها برای اجرای یادگیری ترکیبی میباشد. مقاله حاضر سعی دارد به استفاده همگام از آموزش حضوری و مجازی در تدریس تاریخ بپردازد. سئوال این پژوهش اینست که: چگونه میتوان از یادگیری ترکیبی در آموزش تاریخ بهره گرفت؟ یافتههای تحقیق که با روش توصیفی - تحلیلی از منابع مختلف کتابخانه ای و استفاده از تجارب مؤلف در تدریس در دو فضا بدست آمده، حاکی از آن است که آموزش حضوری اگرچه اهمیّت زیادی در فراگیری درس تاریخ دارد، اما در شرایط خاصّ مانند وضعیّت فعلی ناشی از همهگیری بیماری کرونا و تعلیق آموزش حضوری، استفاده مناسب از فضای مجازی همگام با آموزش حضوری میتواند یادگیری پایدار در درس تاریخ را امکان پذیر سازد.