تاثیر نظام نوین آموزشی عصرقاجار برشیوه‌ی تاریخ نگاری ایرانیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش تاریخ ، دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665 ، تهران ، ایران.

چکیده

تا قبل از دورۀ قاجار و به طور مشخص تا آستانۀ انقلاب مشروطه، شیوۀ مرسوم تاریخ نگاری در کشور ایران، سنتی و مشتمل بر تاریخ نقلی بود. در نظام آموزشی سنتی نیز درسی با عنوان درس تاریخ و کتب درسی تاریخ در مکتبخانه ها وجود نداشت. کم کم با تأسیس‏‏ مدارس جدید وتألیف کتب درسی تاریخ برای دانش­آموزان و تحصیل دانشجویان ایرانی در رشتۀ تاریخ و همچنین آشنایی ایرانیان با متون تاریخی اروپاییان که به زبان فارسی ترجمه می­شد، تحولی در تاریخ نگاری ایرانیان نیز آغاز شد. مقالۀ حاضر پژوهشی با تکیه بر بررسی­های اسنادی و کتابخانه­ای و استفاده از روش تحلیلی و توصیفی است که در پاسخ به سؤال «کدام عامل در اشاعه تاریخ نگاری نوین در ایران موثرتر بود؟» نشان می­دهد رواج تاریخ نویسی نوین در ایران، بیش از هر چیز ناشی از رواج آموزش نوین به تقلید از اروپا و آشنایی با روش­های نوین تاریخ نگاری از طریق ترجمۀ کتب تاریخی و نوشته­های اروپاییان در ایران بود. گرچه همپای گسترش شیوۀ نوین تا سال­ها استفاده از روش سنتی نیز همچنان ادامه داشت.

کلیدواژه‌ها