آموزش پژوهی کیفی اسناد تاریخی با تاکید بر نگاره تاریخی بیستون بر اساس الگوی چالز جنسن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

پژوهش­های کیفی اسناد تاریخی همواره از اهمیت بسزایی به لحاظ اعتبار سنجی برخوردار هستند. در بین اسناد تاریخی «آثار هنری- باستان شناسی» نقش مهمی در بین انواع اسناد تاریخی دارند  و مطالعۀ دقیق آن­ها از جایگاه ذی قیمت و ارزشمندی برخوردار هستند. برای رسیدن به این مهم، انتخاب روش پژوهش درست، بسیار حایز اهمیت است. از طرفی در پژوهش­هایی که  تحلیل و ارزیابی ساختار «فرم و محتوای» آثار هنری باستان شناسی مقصودنظر پژوهشگر است، انتخاب روش پژوهش خاص خود را می­طلبد. لذا انتخاب روشی کارآمد و در عین حال ساختارمند اهمیت دارد. همواره یکی از دغدغه­های دانشجویان رشته­های تاریخ و تاریخ هنر، به هنگام مطالعۀ آثار هنری، انتخاب یک روش پژوهش دقیق و کارآمد است. تا بتوان با جمع آوری داده­ها و سپس ترکیب و تحلیل اطلاعات به نتیجه گیری دقیق­تر نائل گردند. با مطالعۀ اکثر کتاب­های مرجع  تاریخ هنر و تحلیل آثار هنری به ساختارمند بودن شان پی می­بریم. مطالعۀ کتاب «تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی» اثر «چالز جنسن» الگویی ساده و در عین حال علمی ارائه نموده است. در این پژوهش با بهره گیری از الگوی پیشنهادی وی یکی از معتبرترین سنگ نگاره های دورۀ هخامنشی « نگارۀ بیستون» مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش از شیوه تحلیلی–توصیفی استفاده شده است .و برای جمع آوری داده­های پژوهش از روش کتابخانه­ای و هم چنین درتحلیل نگاره از تجربیات علمی خود پژوهشگر استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها