کاربرد آموزش تاریخ در آموزش مفهوم توسعۀ پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

RHE-2102-1024

چکیده

آموزش توسعۀ پایدار از مهمترین شاخصه­هایی است که امروزه برای نیل جوامع به توسعۀ پایدار، مورد توجه قرار گرفته است. با عنایت به این نکته که برنامۀ درسی جداگانه­ای جهت آموزش توسعۀ پایدار در مدارس در نظر نگرفته شده است، می توان به آموزش توسعۀ پایدار از طریق سایر رشته­های درسی امید داشت. یکی از این رشته­ها، رشتۀ درسی آموزش تاریخ می­باشد که در پژوهش حاضر سعی شده است با روشی توصیفی-تحلیلی و با کاربست اسناد کتابخانه­ای، کاربرد آن در آموزش مفهوم توسعۀ پایدار، تبیین گردد و نیز ویژگی­های یک رشتۀ درسی مطلوب آموزش تاریخ در جهت آموزش توسعۀ پایدار مشخص شوند. پس از بحث و بررسی، این نتیجه به دست آمد که آموزش تاریخ با کارکردهای انسان­شناسی، امکان درک وضع موجود و امکان پیش بینی آینده را با کاربست قوانین تاریخی، در آموزش توسعۀ پایدار میسر می­سازد. همچنین ویژگی­های برنامۀ درسی مطلوب، پرداختن به آموزش تاریخ محلی، عدم غفلت از تاریخ نزدیک و تربیت معلمان تاریخ که آشنا به مفهوم توسعۀ پایدار باشند، می­تواند اثربخشی آموزش تاریخ را در راستای آموزش توسعۀ پایدار، افزایش دهد

کلیدواژه‌ها