سنجش میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم نسبت به درس تاریخ معاصر ایران با تأکید بر نقش دبیران
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
RHE-2102-1025
چکیده
وجود روایتهای مختلف از حوادث تاریخ معاصر ایران و تأثیرپذیری مستقیم حاکمیت سیاسی، در روایت، بازنمایی و نمایش آن در کتابهای درسی، این درس و تدریس آن را چالشبرانگیز کرده است و بیارتباط نیست که گروه مؤلفان درسی، همواره بر سر تدوین محتوای این درس مناقشاتی داشتهاند. با در نظرداشتن محتوای درسی کتاب تاریخ معاصر دورۀ متوسطه، این پژوهش بر آن است تا ابتدا به عنوان یک نمونۀ پیمایشی، نوع و میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم به تاریخ ایران معاصر را مورد سنجش قرار داده و سپس بر اساس میزان علاقهمندی آنان به تاریخ و نوع تدریس، میزان رضایت دانشآموزان را مورد بررسی قرار دهد. طبق نقشۀ طرحشده، سؤال اصلی پژوهش این است که آیا روش تدریس دبیران و رضایتمندی دانشآموزان از دبیر تاریخ بر علاقهمندی و شناخت آنان از تاریخ معاصر ایران تأثیر دارد؟ نتایج پژوهش که به روش تحقیقات میدانی و تحلیل پرسشنامه بهدستآمده است، نشان میدهد دانشآموزان رشتۀ علوم انسانی به دلیل مطالعۀ تاریخ برای کنکور سراسری و همچنین دارا بودن ساعات تدریس و واحدهای بیشتر نسبت به سایر گروهها، علاقهمندی و آشنایی بیشتری نسبت به تاریخ ایران معاصر دارند و این علاقهمندی با در نظر داشتن تأکید دبیران تاریخ بر اهمیت درس تاریخ در آزمون سراسری افزایش مییابد. مطالعۀ حاضر بر اساس پرسشنامه و جامعۀ آماری دویستنفری از دانشآموزان رشتههای ریاضی، تجربی، فنی-حرفهای و ادبیات و علوم انسانی صورت گرفته است. یافتههای تحقیق میتواند در تغییر نگرش دبیران تاریخ و برنامهریزان امور آموزشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش اثرگذار باشد.
. (1399). سنجش میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم نسبت به درس تاریخ معاصر ایران با تأکید بر نقش دبیران. پژوهش در آموزش تاریخ, 1(4), 47-66. doi: RHE-2102-1025
MLA
. "سنجش میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم نسبت به درس تاریخ معاصر ایران با تأکید بر نقش دبیران", پژوهش در آموزش تاریخ, 1, 4, 1399, 47-66. doi: RHE-2102-1025
HARVARD
. (1399). 'سنجش میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم نسبت به درس تاریخ معاصر ایران با تأکید بر نقش دبیران', پژوهش در آموزش تاریخ, 1(4), pp. 47-66. doi: RHE-2102-1025
VANCOUVER
. سنجش میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم نسبت به درس تاریخ معاصر ایران با تأکید بر نقش دبیران. پژوهش در آموزش تاریخ, 1399; 1(4): 47-66. doi: RHE-2102-1025