بررسی مقوله های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایۀ پنجم و ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

RHE-2102-1026

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی مقوله­های اخلاق شهروندی در محتوای دروس تاریخ پایۀ پنجم و ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با استفاده از روش تحلیل محتواست. برای تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از روش­های توصیفی و روش آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کتاب­های تایخ پنجم و ششم ابتدایی 98- 1397 است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در محتوای تاریخی کتاب­های مطالعات اجتماعی پایۀ پنجم و ششم ابتدایی بخش تاریخ، از بین مؤلفه­های مورد بررسی، مؤلفۀ خودآگاهی و احترام به ترتیب با ضریب اهمیت 144/0 و 140/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است و در این میان  مؤلفه رعایت قانون، محیط زیست،  پذیرش دیگران  و تصمیم گیری به ترتیب  با ضریب اهمیت 00004/0  و 00004/0   و  00002/0 و00002/0  کمترین میزان  توجه بخش تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ پنجم و ششم ابتدایی  را به خود اختصاص داده­اند

کلیدواژه‌ها