-واکاوی آموزش مجازی درس تاریخ از دیدگاه دبیران تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی تجارب دبیران مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سنندج از آموزش مجازی درسِ تاریخ است. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان تاریخ دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان سنندج می­باشد. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته استفاده شد و گردآوری داده­ها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه گردیده سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA)  مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافته­ها شامل 6 مضمون اصلی: تدریس، دانش­آموز، معلم، خانواده، سخت­افزار و نرم­افزار و جو و فرهنگ فضای مجازی می­باشد. نتایج پژوهش نشان داد که لازم است معلمان در دوره­های ضمن خدمت، تدریس موثر در فضای مجازی را آموزش ببینند؛ خانواده­ها در تدریس مجازی مشارکت مطلوبی دارند که باید این مورد تقویت شود؛ و هم­چنین مشاکت­کنندگان تأکید داشتند تا ترتیبی اتخاذ شود تا دانش­آموز، کم­ترین آسیب­ را از موارد نامطلوب فضای مجازی ببینند.
 
 

کلیدواژه‌ها