چگونگی آموزش تاریخ به کودکان با تأکید بر نقش تربیتی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

2 ) دانش آموخته کارشناسی‌ارشد گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

چکیده

یکی از جنبه­هایی که توجه خاص علمای تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است، سال­های اولیه زندگی کودک می­باشد. در این سنین است که چارچوب اصلی شخصیت کودک پی­ریزی شده و در مراحل بعدی رشد و تکامل می­یابد. این مسئله باعث گردیده که به تعلیم و تربیت کودک با دیدی عمیق و علمی نگاه شود و کودک به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت بیش از پیش مورد توجه متخصصان و مسئولان تربیتی قرار گیرد. بنابراین در آموزش دوران کودکی از آنجا که این دوره روی زندگی اجتماعی و تحصیلی کودکان تأثیر بسزایی می­گذارد، باید تمام جوانبی که یک کودک در زندگی حال و آینده خود به­طور حتم با آن روبه­رو می­شود را به او آموزش داد. تاریخ از جمله علومی است که آموزش آن اهمیت زیادی دارد. در جامعه ایران آموزش درس تاریخ و آشنایی با دوران گذشته، از دوران دبستان به دانش­آموزان ارائه می­شود. تاریخ به­عنوان معلم عقل و احساس، نقش مهمی در حیات جامعه بازی می­کند که مهم­ترین هدف از آموزش تاریخ، تربیت نسل جوان می­باشد. این تربیت ابتدا توسط خانواده و سپس معلمان در مدرسه انجام می­شود که بازی بهترین روش برای آموزش تاریخ در راستای تربیت کودکان می­باشد. از این­رو پژوهش حاضر قصد بر آن دارد با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه­ای به چگونگی آموزش تاریخ به کودکان با تأکید بر نقش تربیتی آن بپردازد

کلیدواژه‌ها