بررسی نقش کتابخانه های عمومی در پژوهش‌های دانش آموزی- مطالعه موردی(تحقیقات تاریخی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه لرستان- دبیر تاریخ منطقه الوار گرمسیری. خوزستان. ایران

چکیده

درس تاریخ به واسطه نیاز به منابع مطالعاتی و روش و قواعد خاص خود، ارتباط نزدیکی با منابع کتابخانه­ای دارد. دانش­آموز جهت انجام تحقیقات با مراجعه به کتابخانه­های عمومی با انبوهی از مراجع و کتاب­های تاریخی، ادبی، جغرافیایی، اسناد، مدارک آرشیوی، نشریات و دیگر منابع مکتوب تاریخی که در کتابخانه­ها موجود است،آشنا و در راستای بازسازی رویدادهای تاریخی مواد خام، داده های تحقیقی و شواهد تاریخی را گردآوری می­کند. از سویی دیگر معلم تاریخ، با نظارت و راهنمایی از تحقیقات دانش­آموزان، روش گردآوری اطلاعات از منابع و چگونگی فیش­برداری و استفاده از آنها را به فراگیران آموزش می­دهند. هدف از تحقیق پیش رو که به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته این است تا نشان دهد که استفاده پژوهشی از محیط کتابخانه­های عمومی­ یا مدرسه­ای؛ زمینه تحقیقات تاریخی گسترده را در بین دانش­آموزان فراهم می­سازد. تحقیق حاضر علاوه بر ارائه یافته­های پژوهش، می­تواند مقدمه­ای برای تحقیقات کیفی و تاریخی بیشتر در این زمینه باشد.

کلیدواژه‌ها