نگاهی به وضعیت آموزش تاریخ در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

     تاریخ، مجموعه حوادث فرهنگی، طبیعی، اجتماعی، اقتصادی،  سیاسی و رویداد هایی است که در گذشته و در زمان و مکان زندگی انسان‌ها و در رابطه با آن‌ها رخ داده است و هویت و میراث آن­ها محسوب می شود. برای بقا و استمرار فرهنگ و تمدن، هرجامعه­ای باید میراث خود را به نسل­های آتی انتقال دهد و هویت خود را پاس بدارد. در راستای چنین وظیفه مهمی درس تاریخ در برنامه درسی قرار گرفته است. اما ماهیت غیر عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال و مشکلاتی که در آموزش این درس به چشم می خورد، آن را برای فراگیران دشوار کرده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی اجمالی وضعیت آموزش تاریخ در مدارس،  با بهره­گیری از منابع مکتوب و به روش توصیفی– تحلیلی انجام شد. بر اساس یافته ­ها، در سه بخش محتوا، روش­های آموزش و روش­های ارزشیابی درس تاریخ چالش­هایی وجود دارد که نیازمند توجه هستند.

کلیدواژه‌ها