2024-03-29T11:16:32Z
https://historyedu.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=344
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری در درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی دانش آموزان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری در درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون از گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پسر و دختر، دوره دوم آموزش متوسطۀ نظری شهرستان شهرضا از شهرستان های استان اصفهان بوده جهت انتخاب نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ابتدا از بین دبیرستان های مختلف شهررضا، چند دبیرستان مشخص گردید؛ سپس با کنترل متغییرهای جمعیت شناختی، مدارس کنترل و آزمایش انتخاب شدند. در نهایت 56 نفر در گروه آزمایش و 56 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامههای مهارتهای فراشناختی در4 حوز، شامل: آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی ، برنامه ریزی و بررسی خود تنظیمی، مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردیده است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصیفی و استنباطی از نرم افزار آماری 17SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش تدریس کاوشگری درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی (آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی ، برنامه ریزی و بررسی خود) تاثیری معنادار دارد.
روش تدریس
درس تاریخ
کاوشگری
مهارتهای فراشناختی
2020
09
22
7
32
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1463_23e3d523bb74a84211c415dcbd805a35.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
رفتار مطلوب اجتماعی در تربیت و سیره علوی
افراد در جامعه اسلامی اگر بخواهند رفتار فردی و اجتماعی مطلوبی داشته باشند، بهترین الگو برای آنها رفتار و تربیت سیرة علوی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های رفتار مطلوب اجتماعی در تربیت و سیرة علوی به روش تحقیق توصیفی و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. در پاسخ به این پرسش ها که ویژگی های رفتار مطلوب اجتماعی در تربیت و سیرة علوی کدامند؟ و سیرۀ تربیتی ایشان به عنوان تعلیم دیده مکتب نبوت در برهه های مختلف زندگی یعنی در آغاز نبوت پیامبر(ص)، قبل از خلافت و در زمان خلافت چه رویکردی داشت؟ یافتۀ مقالۀ حاضر، این است که رفتار اجتماعی و سیاسی امام علی(ع) از معنویت، اخلاق و ایمان منشأ گرفته و ایشان همزمان به دو بعد شخصی و اجتماعی شخصیت انسانها توجه داشته و این دو را از هم جدا نمیدانست. در سیرۀ امام، هدف از تربیت، آشنا ساختن مردم به وظایف و مسئولیتهایشان و همچنین ایجاد یکپارچگی و همدلی بین مردم و دوری از تفرقه و تصحیح کاستیها و رسیدن افراد و جامعه به کمال مطلوب و نهایی یعنی جامعۀ اسلامی و الهی بود.
رفتار مطلوب اجتماعی
تربیت و سیرة علوی
امام علی (ع)
جامعه اسلامی
2020
09
22
33
46
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1464_3ec872090a05fbb4baf3a18f1779dd7b.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
نقش باستان شناسی عملی در آموزش تاریخ به کودکان
کودکان برای آنکه هویت یابی کنند، باید بدانند از کجا آمده اند، چه گذشته ای دارند و گذشتگان برای آن ها چه میراثی به جا نهاده اند. کودکان تنها به کمک آگاهی از تاریخ خود می توانند مناسبات دنیای کنونی را درک کنند، بدانند که امروز از دیروز شکل گرفته است و از امروز برای ساختن آینده درس بگیرند. با معرفی تاریخ در جایگاه واقعی خود، می توان کودکان را از سنین پیش دبستانی به این مقوله علاقه مند کرد و با تشویق آن ها به خواندن کتاب های تاریخی و مشارکت فعال در یافتن و گرد آوری داده های تاریخی، پیوند آن ها را با گذشته و نسل های پیشین محکم کرد. این پژوهش تلاش دارد با معرفی راهکارهای موفق، به انتقال، یادگیری و جذب هر چه بیشتر مخاطبان کودک به مفاهیم تاریخ یاری رساند. استفاده از راهکارهای جذاب عملی علم باستان شناسی می تواند علاوه بر زنده نگه داشتن میراث فرهنگی، موجب آشنایی کودکان با هویت ملی و قومی و برقراری ارتباط بین مخاطبان کودک و مفاهیم تاریخی گردد.
تاریخ
باستان شناسی
آموزش
کاوش
موزه
2020
09
22
47
64
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1465_fe5265ab080dbf46a5b81c2fab43ed75.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
نقش مسلمانان عصر اموی در ترجمه و مترجمان این دوره
دین مبین اسلام زمانی که در شبه جزیرۀ عربستان درخشیدن گرفت، به علم آموزی و فراگیری دانش توجه زیادی داشت. بسیاری از آیات قرآن کریم و احادیث رسول اکرم(ص) بر فراگیری علوم و استفاده از عقل و فکر تاکید دارد. این اصل، سر لوحۀ کار مسلمانان قرار گرفت. به دنبال فتوحات مسلمانان وقتی از شبه جزیرۀ عربستان خارج شدند، با فرهنگ و تمدن مناطق فتح شده، آشنا شدند. از این طریق با دنیای جدید، همراه با علوم کاربردی روبرو شدند. احساس نمودند که این علوم را اولاً فرا بگیرند. ثانیاً به قلمرو اسلامی منتقل نمایند. در دورۀ خلفای اولیه، اتفاق خاصی به وجود نیامد؛ زیرا بیشتر در حال فتوحات جدید بودند. در زمان امویان وقتی که تا حدودی حکومت، ثبات سیاسی یافت، اقداماتی جهت ترجمۀ متون ملل دیگر توسط بعضی از خلفا و خاندان اموی مانند خالدبن یزید، عبدالملک مروان، عمربن عبدالعزیر و بعضی از افراد که خود علاقمند به ترجمۀ علوم بودند، صورت گرفت. در دورۀ امویان ترجمه به صورت محدود، انجام شد که بیشتر شامل ترجمۀ دفاتر دیوان ها، اسناد اداری، بازرگانی، سیاسی و بعضی کتب می باشد. این حرکت در ترجمه - متون و اسناد -زمینه و مقدمه ای برای شکل گیری نهضت ترجمه در دوره عباسیان فراهم نمود. این پژوهش، سعی دارد تا با مطالعه، کاوش و بررسی متون تاریخی باروش توصیفی– تحلیلی تبیین نماید که در دورۀ امویان حرکت هایی جهت ترجمۀ متون صورت گرفته است؛ این حرکت ها زمینه و مقدمۀ نهضت ترجمه را در عصر عباسی فراهم نمود.
مترجمان مسلمان
خالدبن یزید
ابن مقفع
عبدالملک مروان
2020
09
22
65
82
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1466_602067121b9c6fd646891c1c805f3883.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
نگاهی به وضعیت آموزش تاریخ در مدارس
تاریخ، مجموعه حوادث فرهنگی، طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و رویداد هایی است که در گذشته و در زمان و مکان زندگی انسانها و در رابطه با آنها رخ داده است و هویت و میراث آنها محسوب می شود. برای بقا و استمرار فرهنگ و تمدن، هرجامعهای باید میراث خود را به نسلهای آتی انتقال دهد و هویت خود را پاس بدارد. در راستای چنین وظیفه مهمی درس تاریخ در برنامه درسی قرار گرفته است. اما ماهیت غیر عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال و مشکلاتی که در آموزش این درس به چشم می خورد، آن را برای فراگیران دشوار کرده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی اجمالی وضعیت آموزش تاریخ در مدارس، با بهرهگیری از منابع مکتوب و به روش توصیفی– تحلیلی انجام شد. بر اساس یافته ها، در سه بخش محتوا، روشهای آموزش و روشهای ارزشیابی درس تاریخ چالشهایی وجود دارد که نیازمند توجه هستند.
تاریخ
آموزش تاریخ
محتوا
روشهای تدریس
روشهای ارزشیاب
2020
09
22
83
100
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1467_a5c7f5e15b8273843e4236d159c3bce3.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
3
هویت رشتهای در تاریخ اقتصادی: تأملی در یک اجتماع بین رشتهای
مقالۀ آیلین فیف در (همین شماره)، شماری از مسائل مهم دربارۀ هویت آکادمیک و اهمیت اجتماع بین رشتهای در ایجاد و نگهداری هویت آکادمیک را طرح میکند. این مقاله همچنین از برخی دشواریهای اضافی، رو در روی رشتههای بین رشتهای مانند؛ فقدان مشروعیت (و بنابراین [فقدان] پشتیبانی نهادی)، منزوی بودن شخصیتهای علمی در اجتماعات) «خارجی» و نوعی نگرانی کلی و فقدان خودباوری توسط فعالان آن رشتهها دربارۀ ارزش حوزۀ کاریشان، بحث میکند. سرانجام، این مقاله به مخاطرات و دشواریهایی که در خصوص پایداری یک رشته علمی مطرح میشوند، میپردازد. از جمله اینکه نداشتن یک هویت مشخص، و در حاشیه قرار داشتن از لحاظ نهادی میتواند گسترش و جذب علاقمندان به این حوزه را در آینده دشوار کند. در مقالۀ فیف، تمرکز بر روی تاریخ علم بود. [اما] این مقاله برخی از این همانندیهای بسیار [نزدیک] و تفاوتهایی که در حوزۀ تاریخ اقتصادی برای افراد وجود دارد، مورد بررسی قرار میگیرد. برای بسیاری از مورخان اقتصادی، یافتن جایگاه خود در رشتهشان هنوز یک مسئلۀ مهم است.
تاریخ اقتصادی
بین رشته ای
هویت حرفه ای
2020
09
22
101
115
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1468_9198df9aa860d6eaba026b2f825f57bd.pdf