2024-03-28T22:07:01Z
https://historyedu.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=301
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
تربیت شهروندی در بستر آموزش دانش تاریخ و چالش های آن
مظهر
بابائی
سمیه
شریفی
کوثر
خداپرست
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چگونگی تربیت شهروندی در بستر آموزش دانش تاریخ است. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش پژوهش َاسنادی- کتابخانهای، بهره برده شد. یافتههای این پژوهش در دو بخش و در پاسخ به دو سوال بود: نخست اینکه آموزش تاریخ، به عنوان یکی از راههای تربیت شهروندی و در کنار سایر امور، در زمانهی کنونی، باعث تربیت شهروندانی با این ویژگیها خواهد بود: واقعگرا، چندجانبهنگر، صبور، تحلیلگر، پرسشگر، اهل تردید، اهل تعامل، اخلاق محور، آمادهی تغییر عقاید خود، منتقد، استدلالخواه و استدلالآور، دقیق و ریزبین، اهل منطق. دوم: آموزش دانش تاریخ،در دانشگاهها و موسسات آموزش رسمی، دارای آچالشهایی است مانند: متن گریزی، عدم ایجاد فهم تاریخی در متربی، تعصبگرایی در متون تاریخی، گریز از آموزش فلسفهی تاریخ. از اینرو، پیشنهاد میشود که آموزش درس تاریخ در مدارس در تمامی رشتهها، علاوه بر افزایش کمّی، مورد بازنگری کامل و مجدد قرار گیرد، روشهای علمی و آکادمیک تاریخ خوانی و تاریخ نویسی مورد توجه قرار گیرند، آشنایی با کتب تاریخی دست اول و تعامل با مورخین مشهور کشوری و جهانی، تمرکز بر تحلیل منطقی روابط تاریخی، کاربریسازی دانش تاریخ در زندگی متربیان مورد توجه بیشتر نظام آموزشی کشور قرار گیرد.
موزش تاریخ
تربیت شهروندی
تاریخگریزی. چالشها
2020
08
22
1
34
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1259_b87a2cec0c70649642aa17302f51a5e9.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
تربیت مکتبخانه ای در ایران دوره قاجار
محمود
محمدی
این مقاله روایتی تاریخی از تربیت مکتبخانه ای در ایران است.پیش از پیدایش اولین مدارس جدید در ایران تعلیم و تربیت کودکان روش مکتبخانه ای بود.تربیت مکتبخانه ای سالیان درازی تربیت غالب کودکان در ایران به حساب می امد.با پیدایش مدارس جدید در اواسط دوران قاجار به تدریج تربیت مکتبخانه ای رو به افول نهاد.شناخت شیوه و سبک تربیت مکتبخانه ای میتواند درک عمیق تری نسبت به تاریخ تعلیم و تربیت کودکان در اختیار علاقه مندان به تعلیم و تربیت قرار دهد.روش تحقیق در این مقاله روشی تاریخی توصیفی است روش جمع اوری اطلاعات روش اسنادی و روش تحلیل، روش توصیفی تاریخی است . در این مقاله شرایط تشکیل مکتبخانه، هدف تربیت، شیوه پذیرش شاگردان ،برنامه درسی و شیوه تدریس و ارزشیابی در مکتبخانه ها توصیف می شود.در پایان نیز روش تربیت مکتبخانه ای مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. .
مکتبخانه
تربیت
برنامه درسی
شیوه تدریس
2020
08
22
35
60
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1260_9f74e4e29685246c116670958deca19c.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
بررسی تکفیر و تکفیرگرایی در سیره امامان شیعه علیهم السلام
مجید
شاکرسلماسی
مسأله تکفیر و تفسیق که مولود اختلافات فقهی و کلامی در بین مسلمانان است، از دیرباز عامل نزاع های خونین پیروان مذاهب اسلامی بوده است. این آسیب دینی فراتر از مسلمانان دامن امامان شیعه که خود اسلام مجسم بودند را نیز در بر گرفته است. با وجود روایات فراوان از رسول اکرم و امامان شیعه مبنی بر ممنوعیت تکفیرو تفسیق بی مورد، تاریخ اسلام شاهد تکفیرها و تفسیق هایی بوده که نتایج ناخشنودی از خود برجای گذاشته است.امروزه نیز جهان اسلام شاهد فرقه ای نوظهور با شعار سلفی گری است که ادعای نه چندان جدید تکفیر دیگر مذاهب اسلامی را مطرح می کند و غیر ا زخدو هر مذهب دیگری را غیر مسلمان می نامد و این در حالی است که هیچ مبنای قرآنی و سنت درباره تکفیر نمی توان یافت.این پژوهش به بررسی جایگاه تکفیر در سیره امامان شیعه پرداخته است تا در پرتو سیره آن بزرگواران که مفسران کلام خدا و جانشینان رسول او هستند، جایگاه تکفیر روشن شود.
تکفیر
سیره اهل بیت
امامان شیعه
ایمان
کفر
2020
08
22
61
82
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1261_6ec66f2ce1bd748a2db3bb4381affe9d.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
جریان شناسی فرهنگی زنان فارغ التحصیل از مدارس دخترانه غربی در ایران دوران قاجار و پهلوی اولِ مؤثر در کشف حجاب
فاطمه
پورحسن درزی
مدارس دخترانه غربی که توسط مبلغان مسیحیِ آمریکایی و اروپایی از سال1217ش/ 1834م، در ایران ایجاد شد، با هدف کادر سازی برای نهادینه سازی الگوی «زن غربی» در جامعه زنان ایران، به تربیت دختران و زنان ایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم غربی پرداخت. در قدم بعد، فارغ التحصیلان این مدارس، دست به اقدامات نظری و عملی از جمله تأسیس انجمن ها و نشریات زنانه و ایجاد مدارس دخترانه بومی زدند که منجر به متشکل شدن آنان در جریان های موجود و ایجاد جریان های جدید شد. هر چهار جریانِ فرهنگی روشنفکری، دفاع از حقوق زن، چپ و ملی گرا، که به تأثیر از فعالیت های فارغ التحصیلان مدارس دخترانه غربی شکل گرفتند، معتقد بودند یکی از ارکان مدرنیسم که نسخه اصلی پیشرفت غرب محسوب می شد، پیاده سازی الگوی «زن غربی» است و برای اجرای این الگو ابتدا باید مانع حجاب از سر راه برداشته می شد. در این راستا همه این جریان ها بعد از سال ها مبارزه با حجاب، با پیوستن به کانون بانوان که توسط حکومت رضاشاه برای کمک به کشف حجاب ایجاد شده بود، توانستند زمینه را برای اعلام رسمی کشف حجاب در ایران 17 دی 1314ش، مهیا نمایند.
جریان فرهنگی
مدارس دخترانه غربی
زنان
کشف حجاب
2020
08
22
83
112
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1262_c21a22924cff36e8dade76dd4fd66ca0.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
مقایسه جایگاه فلسفه علم تاریخ در ایران عصر صفوی و اروپا ی قرون وسطی
نادر
پروین
فرهاد
پروانه
فلسفه علم که با معرفت شناسی(Epistemology) نیز قرابت زیادی دارد نوعی معرفت شناسی مضاف یا مقید است که با نگاهی بیرونی به مطالعه علوم می پردازد و شناخت و تحلیل تئوری های مختلفی که در علوم مورد استفاده قرار می گیرند را موضوع مطالعه قرار می دهد.اما باید گفت موارد فوق در هردو جریان از لحاظ شدت و ضعف و مصادیق دارای تفاوت بوده است.ضمن آنکه چه بسا جایگاه علم تاریخ در نزد مورخان صفویه از چند جنبه برتر از اروپای قرون وسطی بوده است ؛ نخست اینکه تاریخ نگاری صفوی بر الهیات تشیع تمرکز داشت که نه تنها مذهبی عقلگرا بود بلکه به نسبت تأکید بر فانی بودن دنیای مادی بر استفاده مشروع از لذائذ خدادای در این جهان نیز تأکید داشت . در حالیکه محور فکری مورخ سده میانه اروپا االهیات کاتولیک بود که اساسا" بر بدبینی به جهان مادی تأکید داشت. دوم اینکه در تاریخ نگاری صفوی، انسان ایرانی دارای هویتی مشخص است در حالی که مورخ اروپای میانه از انسان غربی چهره ای سرگشته و دچار بحران هویت معرفی میکند. سوم برخلاف مورخان اروپا ی قرون وسطی، بعضی ازتاریخ نگاران صفوی از جمله عبدی بیگ شیرازی و اسکندر بیگ ضمن توجه به بعضی مسائل اجتماعی و اقتصادی، از حوادث تاریخی تبیین های معقولانه تری ارائه کرده اند.. چهارم اینکه تاریخ نگاری عصر صفویه از لحاظ کمی(گستردگی و تنوع) بر اروپای قرون و سطی رجحان دارد
«فلسفه علم تاریخ»
«ایران عصر صفوی»
«اروپای قرون و سطی»
2020
08
22
113
148
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1263_6f95bd610a989ed353ab2b821ad5ced7.pdf
پژوهش در آموزش تاریخ
2821-1014
2821-1014
1399
1
2
نقش مهارتآموزی در آموزش دانش تاریخ با تأکید بر پارادایم رانکهای
امیر
علی نیا
پارادایم رانکهای با تلاشهای لئوپُلدفُنرانکه از تأثیرگذارترین مورخان اروپای سده نوزدهم میلادی بُنیان نهاده شد که تفکراتاش تاریخنگاری و تاریخنگری سدۀ نوزدهم را متحول کرد. رانکه که مورخ رسمی دولتِ پروس بود، پارادایم روشمندی در نگارش تاریخ بُنیان نهاد و با پنج دهه آموزش دانش تاریخ، نخستین نسل مورخان حرفهای را آموزش داد. با تلاشهای وی، دانش تاریخ موضوعی علمی شد که نیازمند آموزش تخصصی بود. هدف از نگارش این مقاله، بررسی اهمیت نقش مهارتآموزی در آموزش دانش تاریخ با تأکید بر پارادایم رانکهای خواهد بود. یافتههای این پژوهش، بیانگر اهمیت نقش مهارتآموزی در تفکرات مورخ بزرگی است که علاوه بر بُنیان نهادن پارادایمی جدید در تاریخنگاری، نخستین دورۀ کارورزی و کارآموزی رشتۀ تاریخ را در دوازدهم جولای 1825 میلادی راهاندازی کرد.پارادایم رانکهای با تلاشهای لئوپُلدفُنرانکه از تأثیرگذارترین مورخان اروپای سده نوزدهم میلادی بُنیان نهاده شد که تفکراتاش تاریخنگاری و تاریخنگری سدۀ نوزدهم را متحول کرد. رانکه که مورخ رسمی دولتِ پروس بود، پارادایم روشمندی در نگارش تاریخ بُنیان نهاد و با پنج دهه آموزش دانش تاریخ، نخستین نسل مورخان حرفهای را آموزش داد. با تلاشهای وی، دانش تاریخ موضوعی علمی شد که نیازمند آموزش تخصصی بود. هدف از نگارش این مقاله، بررسی اهمیت نقش مهارتآموزی در آموزش دانش تاریخ با تأکید بر پارادایم رانکهای خواهد بود. یافتههای این پژوهش، بیانگر اهمیت نقش مهارتآموزی در تفکرات مورخ بزرگی است که علاوه بر بُنیان نهادن پارادایمی جدید در تاریخنگاری، نخستین دورۀ کارورزی و کارآموزی رشتۀ تاریخ را در دوازدهم جولای 1825 میلادی راهاندازی کرد.
مهارتآموزی
لئوپُلدفُنرانکه
کارورزی
پارادایم رانکهای
آموزش تاریخ
2020
08
22
149
161
https://historyedu.cfu.ac.ir/article_1264_ad5b9d602cc61d3669953f4ba10b9a55.pdf